In frennen

door Angka d'Eez

Gisteravond thuis gekomen na 6 daagjes verlof.
En ja, al links en rechts wat opgevangen via de medereizigers: “oma, hagelbollen als vuisten zo groot”, waarop ik nog lakoniek zei: “ja en hoe oud is uw kleindochter, een jaar of 9… 10 ?” “Neenee, die is 20!!”
De taxichauffeur wees me al op de deuken in zijn motorkap en wenste me succes met mijn koepels.
Bij het openen van de voordeur viel mijn oog op een A4tje op de mat en ik wist onmiddellijk dat dat niet veel goeds voorspelde.
“Angka, van uw plantjes blijft niets meer over” schreef Madeleine, en ze eindigde met “sterkte”.

Linea recta naar boven dus.
Ach ja, zoals ik eerder schreef, ik ben nogal “ne positivo“.
Maar deze keer…

IMG_4435
Overal afgerukte bladeren,
IMG_4436
planten gereduceerd tot de helft en minder van hun oorspronkelijke omvang,
IMG_4437
of tot gewoon een staak.
IMG_4438
Alle bloemetjes afgerukt, waardoor geen vruchten meer gevormd worden,
IMG_4439
en reeds gevormde vruchten verspreid over het hele Terra’s Tuinterras.
IMG_4440
Enkel de look heeft blijkbaar wat geluk gehad.

De kracht moet enorm geweest zijn. In sommige potten zijn in de potgrond gaten geslagen waar ik mijn ganse wijsvinger in kwijt kan, zo diep, en in elke pot vind ik wel een aantal Argexkorrels terug.

In de Terra’s Tuin is de storm ook flink te keer gegaan.
IMG_4461
De hortensia is nog een derde van wat ie een week geleden was.
IMG_4462
De Judaspenning zal ik dit jaar niet kunnen bewaren, vrijwel alles ligt tegen de vlakte.
IMG_4463
De bladeren van de Hosta’s hangen erbij alsof ze bevroren geweest zijn.
IMG_4464
Zelfs de wilde wingerd heeft flink wat schade opgelopen.
IMG_4465
De framboos probeert wat op haar positieven te komen.
IMG_4466
Alles is zo een beetje kapot geslagen.

De volgende dagen neem ik elke pot op het Terra’s Tuinterras onder handen, op intensieve zorgen. Ook de Terra’s Tuin moet wat opgeknapt worden. Eén ding is zeker, mijn compostvat gaat goed gevuld worden.

En ja, schade is er ook, 2 koepels zijn stuk, maar da’s eigenlijk niet zo erg, het regent niet binnen en de verzekering zorgt daar wel voor.

Mijn plantjes daarentegen…

Angka d’Eez

 

