Toekomst

door Angka d'Eez

Droge maart is goud waard. Ik hoor het mijn moeder zaliger nog zeggen. Of er nu waarheid in schuilt of niet, van dinsdagavond tot woensdagavond werd dit stukje Vlaanderen besproeid met een zachte, malse, deugddoende en broodnodige lentedouche.
De planten in de Terra’s Tuin en op het Terra’s Tuinterras fleurden zienderogen op. Ook de weiden en bomen in het park waren toe aan deze verfrissing.
Wij, aardse stervelingen, durven dit te reduceren tot : kil, druilerig en grijs.

Nu het zaai- en plantseizoen voor Terra’s Tuin terug geopend is, stelt zich natuurlijk de hamvraag : welke planten wil ik zien groeien dit jaar ?

Laat eens kijken (onvolledig overzicht) :

De pompoen : overwoekerde het Terra’s Tuinterras in verschillende vormen (butternut, red kuri, groene hokkaido en pattison) met vooral ranken en slechts 4 vruchten. Eén – de groene hokkaido – heb ik met smaak verorberd. De patisson werd ocharme geen 10 cm groot en smukt nog altijd de grote Terra’s Tuinkamer op met zijn aanwezigheid. De butternut verschrompelde en verschimmelde tot niets. De red kuri bleef tot ver na de oogst mooi – ongeveer een maand geleden opgebruikt – maar was zo goed als smakeloos. Bilan : veel compost, veel groen, veel ranken, weinig vruchten. En ook al weet ik ondertussen dat pompoenbladeren eetbaar zijn, de meeldauw op het Terra’s Tuinterras gooit roet in het eten.

De spruitjes : komen in aanmerking voor een tweede kans. Ik heb op dit ogenblik nog geen enkele spruit geoogst. Er staan er echter wel wat op. Eén spruitkool draagt mooie vast spruitjes, letterlijk spruitjes, maximaal 2 cm groot.
IMG_5386
Een andere heeft alleen maar spruitjes die volledig uit mekaar vallen.
IMG_5388
En een derde zit er wat tussenin.
IMG_5387
Ze verdienen een tweede kans in een pot met veel meer compost en dus hopelijk een betere opbrengst, maar ook omdat niet enkel de spruitjes, maar ook de hoofden eetbaar (en lekker) zijn.

Broccoli : succesverhaal. Zowel naar bloemhoofdjes toe als naar bladeren, tot laat op het seizoen. Zeker opnieuw dus !!

Bonen : allerlei, maar liefst de labbonen. Genadeloos neergehaald door de hagel en te laat op het seizoen voor een tweede kans. Maar zeker terug dit seizoen.

Palmkool : nog zo’n kanjer. Ik verdraag vrijwel geen kolen hoe gezond deze ook mogen zijn. Rood, wit, savooi, chinees, boeren, spits, … mijn darmen krimpen ineen bij de gedachte alleen al. Spruitjes en paksoi, dat wil nog lukken. En palmkool natuurlijk. Ontzettend gemakkelijke groeier, goede opbrengst – o jee, die rupsen – en lekkere smaak. De plant van vorig jaar begint nu helemaal in bloei
IMG_5389
te komen – wat ook mijn bedoeling was – want ik wil het zaad hiervan kunnen oogsten.

Tomaten : ik zit met een dubbel gevoel. De “grote” tomaten die ik probeerde – Poolse framboos, Saint Pierre en Coeur de Boeuf – deelden het lot van de bonen (hagel) en vertoonden dezelfde drang als de pompoenen (veel rank, weinig vrucht). De trostomaten bleven mooi compact maar ik vond de vruchtjes wat weinig en net iets te klein. Ik zie nog.

Courgette : ik moet een oplossing vinden voor wat ik de “potvorm” zou willen noemen. Doordat ze in pot geteeld worden gaan de uitlopers niet vlak liggen, maar naar beneden hangen. En zowiezo moeten ze meer zon krijgen, dus op de Terra’s Tuinmuur waar vorig jaar de look stond.

Look : die groeit al. Ik heb een potje van vorig jaar gewoon laten staan. Eigenlijk had ik de bollen moeten uitdoen, mooi in teentjes opsplitsen en dan terug zetten. Dat heb ik niet gedaan. Ik weet dus niet in hoeverre ze gaan overgaan tot het vormen van mooie bollen. Hoe dan ook, mijn oogst van vorig seizoen is nog voor 80% intact. Ik moet dus dringend meer look gaan eten.

Hete pepertjes (klein en groot) : ja, graag, want goede groeiers, weinig zorgen, goede oogst. Alleen, met de voorraad die ik nu heb, kom ik nog 5 jaar toe :-). De kleinste zijn trouwens de strafste.

Paprika : ook voor herhaling vatbaar. Ik had het voorbije seizoen weinig planten, maar de vruchten van die planten waren van zo’n kwaliteit…. Vruchtvlees dat de kleur van rode biet evenaarde, een intense smaak. Klein maar zeer fijn !!

Spinazie : ik weet niet wat ik er mee moet. Liefhebber van dat vers donkergroen blad, zou ik graag wat laten groeien. Vorig najaar – bij wijze van test – 2 soorten spinazie gezaaid.
De bladeren van de Winterreuzen op de eerste verdieping zijn klein gebleven en de plantjes zijn al flink aan het doorschieten.
IMG_5370
Terwijl diezelfde op de 2de verdieping veel meer op “echte” spinazie lijken.
IMG_5374
Een ander ras, dat ook zijn stek vond op die 2de verdieping, heeft in één pot een vrij pover resultaat
IMG_5376
en ziet er dan in een andere pot
IMG_5380
weer veel beter uit. Ik bekijk het nog.

Wat heb ik ondertussen al uitgericht :

Rucola : ergens in het najaar, 19 oktober om precies te zijn, net zoals de spinazie, een probeersel in een pot aan de gevel. Zaad uit 2 zakjes, waarvan het ene vrijwel niets deed
IMG_5378
en het andere goed groeide/groeit.
IMG_5369
Ik heb alvast een nieuwe pot gezaaid voor een eerste oogst.

Palmkool : zoals hierboven al gezegd, zeker opnieuw. Vermits kolen veel voeding nodig hebben, heb ik 2 potten waar vorig jaar bonen in gegroeid hebben, ontdaan van het bonenkruid en onkruid en er ter plekke (buiten dus) palmkool in gezaaid. Daarbij in 4 toiletrolletjes ook telkens 4 zaadjes gestopt.
IMG_5382
Die staan binnen te kiemen op de vensterbank en bij eentje komt er al iets kijken.
IMG_5383
Palmkool of “onkruid” ?

En als afsluiter deel ik graag de vooruitgang van de Aloë Vera met U.
IMG_5385
In detail en wat groter.
IMG_5384

Angka d’Eez

