Natuurwetten

door Angka d'Eez

Eigenlijk is het wat te lang geleden, sinds ik hier virtueel nog wat heb gepend. Niet dat ik heb stil gezeten, alleen die toetsen beroeren was er wat te veel aan.

De natuur heeft me de voorbije weken grenzeloos beroerd.
Vader merel kijkt me lichtjes argwanend aan wanneer ik op amper 2 stappen van één van zijn jonkies stil houd op weg naar het compostvat.
Vogeltje (geen mus, klein onopvallend teer ding zonder uitgesproken kenmerken) fladdert volledig in paniek tegen het gaas rond de bessenstruiken,
IMG_5644
om dan instinctief – weg van dat grote mensenbeest met reddende, bewegende armen – de begane grond op te zoeken en zo toch de weg naar de vrijheid te vinden.
De schuinse blikken van vader en moeder gans vertellen me dat ze het zaakje niet helemaal vertrouwen.
IMG_5668
Vader/moeder (?) Nijlgans kent me ondertussen al wat langer en aanvaardt mijn telelens-aanwezigheid.
IMG_5655
Het park ’s morgens op weg naar mijn werk,
IMG_5598
de heilige geometrie
IMG_5615
in een Hostablad, of simpelweg
IMG_5609
wat regendruppels.

Op het Terra’s Tuinterras groeit de rucola honderduit. Sinds hij zijn eerste bloemen begint te tonen,
IMG_5682
heb ik hem een plekje in de schaduw toebedeeld.
IMG_5693
Ondertussen is een nieuwe grote, ronde pot met uit de kluiten gewassen zaailingen geïnstalleerd en moet deze de continuïteit verzekeren.

De bonen – buiten gezaaid – zijn goed opgeschoten.
IMG_5683
De erwten volgen hun voorbeeld, maar niet zo talrijk.
IMG_5684
Negen bonen/erwten per pot had ik gezaaid. Bij de bonen ligt de opkomst hoog, bij de erwten niet. Daar moet ik wat extra zaaigoed in de grond stoppen.

De palmkolen doen het zeer goed. Of ze nu in traditionele pot staan,
IMG_5685
of in hogere sferen vertoeven,
IMG_5691
ze groeien stevig.
IMG_5692
De broccoli heeft (te) lang binnen gestaan. Gisteren heb ik er 11 verpot naar een ruimere standplaats waar hij gelijk een mals regenbuitje mocht ontvangen.

De blauwe bessen laten al zien wat ze in petto hebben.
IMG_5689

En ik sluit af met simpelweg wat – ondertussen vergane – schoonheid.
IMG_5565
Volledig uitgebloeid verrast hij me bij valavond met een dubbele schaduw.
IMG_5681
Jaja, in die grote Terra’s Tuinkamer tellen de wetten van de fysica niet 😀 !!

Angka d’Eez

