Uit de kluiten

door Angka d'Eez

De maartse buien en aprilse grillen – die we dit jaar niet echt gekregen hebben – laten einde mei toch wel van zich horen. Goed, want al dat hemelwater, samen met milde temperaturen overdag, zorgt ervoor dat alles flink blijft groeien.

De bonen en erwten
IMG_5752
zijn aan hun groeispurt begonnen en vragen wat ondersteuning
IMG_5751
en houvast. Laat op de avond zorgt dat voor merkwaardige
IMG_5759
taferelen.

Een aardbei – ofwel een Himalay ofwel een muskus – is vlot aan het uitlopen.
IMG_5746
Om al die scheuten niet verloren te laten gaan en mijn aardbeibestand wat uit te breiden, rukken pot
IMG_5762
en bak
IMG_5763
uit om de nodige ondergrond te voorzien.
Kwestie van ze niet te laten wortelen in de terrasbodem,
IMG_5748
zoals snoodaarden van onkruiden wel durven.

Voor de oerprei moet ik de internet-encyclopedie eens raadplegen.
IMG_5766
Moet ik dit nu al oogsten of mag ik dit nog laten staan ? Dit experiment ergens vorig jaar begonnen, had me – vermoed ik – al wel wat oogstbaars kunnen opleveren.

En ook in dit stukje mag een een voorbeeld van heilige geometrie niet ontbreken.
IMG_5720
Deze stokroos op het balkon vooraan gaat weldra bloeien.

Dagelijks onderweg geniet ik van wat de natuur me biedt.
Een jonge kraai, zijn wilde, witte veren inruilend, bleef onder het luid ge-kaa-kaa van een van beide ouders rustig zitten.
IMG_5728
Toen ik naderbij kwam, sukkelde het beestje wat verder. Het linkerpootje hing wat halfslag aan het lijfje. En die vleugeltjes zijn nog niet sterk genoeg natuurlijk om alles over te nemen. Er zijn wilde katten in die buurt… en vermoedelijk maakt vos ook daar zijn opwachting. Het ga je goed, kraaienjong.

Waarschijnlijk niet de eerste worp van dit jaar, maar wel telkens een leuke ontmoeting.
IMG_5731

En dan de ganzen :
De Canadese, waarvan een deel kuikens zwarte en een ander deel oranje poten hebben.
IMG_5736
En dit Nijlgansje : grote, stevige stelten om op te staan, maar vleugels die die naam nog onwaardig zijn.
IMG_5742

Angka d’Eez

