Herhaling ?

door Angka d'Eez

Vorig jaar was ik er niet, die bewuste hagelstormnacht.
Dit jaar was ik wel thuis. Ik zag de berichten op internet binnenkomen over hagel in West-Vlaanderen en hield met een bang hart de buienrader en de wolken in de gaten. Een maximumtemperatuur van 36,6 °C op het Terra’s Tuinterras zakte snel naarmate de avond en de wolken naderden.
De hagel bleef uit. In plaats daarvan een langdurige, deugddoende plensregen, doorspekt met wat donderslagen en bliksemschichten, die laat op de avond ervoor zorgde dat het Terra’s Tuinterras maar een verzopen aanblik bood.
IMG_5783
Even scheen het nog iets spannends te krijgen : geen straatverlichting. Toen ik zo’n 2 jaar geleden bij vrienden een weekendje doorbracht, werd ik tegen de avond gewaarschuwd: “Angka, je gaat hier iets meemaken wat geleden is vanuit je kindertijd.” Om kwart voor 11 ’s avonds ging de straatverlichting uit. Het heeft wel iets. Eigenlijk had ik gehoopt om die ervaring te kunnen herhalen, midden in deze stad. Toen ik enkele uren later wakker werd, brandde ze echter terug.

Vorig jaar nog zelf deelnemer aan de Ecotuindagen, assisteerde ik dit jaar bij een collega daktuinier.
De extra publiciteit wierp vruchten af.
IMG_5805
81 bezoekers, en dat op een zaterdag !! Portier van dienst, heb ik dus dikwijls de deur mogen opendoen en terug sluiten.
Qua terrasgrootte duidelijk de meerdere van de mijne, meer dan 1,5 zo groot.
Qua handigheid, dat kruidenterras aan de keuken is zeker een plus !
IMG_5793
Qua ligging, ach, alles heeft zijn voor- en nadelen. Het dakterras is Zuid-Oost georiënteerd. ’s Morgens dus vroeger zon dan op het Terra’s Tuinterras, maar ’s avonds ook veel vlugger weg. Nagenieten van de warmte na een warme dag kan hier dus wel.
IMG_5804
Mijn Terra’s Tuinterras blijft daarvoor te heet.
Qua comfort : bakken op hoogte, een ingebouwd zithoekje :-), een aardbeikast tegen de duifdieven,
IMG_5795
en een regenton op het dak.
IMG_5802
Een zeer mooie, inspirerende realisatie van een super enthousiaste daktuinierster, die heel de buurt op haar hand heeft.

En gelijkenissen zijn er.
De vraag waarom dat zaaisel in die ene pot het wel goed doet,
IMG_5808
en in die andere niet,
IMG_5813
ook al zijn grondsamenstelling en zaad identiek.
De blijdschap om iets te krijgen : haar vijgenboomstekje van de buurvrouw die vorig jaar zo’n 18kg vijgen oogstte, mijn stokrooszaad van mijn huisarts.
De bezorgdheid over de natuur in ’t algemeen : de bijtjes, de vogeltjes…
De zoektocht – of is het eerder serendipiteit – naar dat niet zo gewone : haar limoenboom,
IMG_5796
mijn viltroos.
De gedrevenheid om van die volgebouwde stad elk hoekje te willen benutten om er een groen longblaasje aan toe te voegen en ondertussen nog flink wat eetbaars te produceren zodat er weer wat voedselkilometers minder zijn.

Dank je, Greetje, het was een plezier om er gisteren even deel van te mogen uit maken.

Angka d’Eez

