Magisch langzaam

door Angka d'Eez

De magie waarover ik in mijn laatste berichtje – alweer enkele maanden geleden – schreef, doet langzaam maar zeker zijn werk.

Nu de dagen wat lengen en de zon wat sterker wordt, stijgt de temperatuur in de grote Terra’s Tuinkamer makkelijk naar een +15°C. En dan gebeuren er onverwachte dingen.
Planten drogen snel uit – djukerdju toch.
Anderen beginnen te kiemen – verrassing.

Zo heb ik waarschijnlijk ergens vorig jaar nog enkele teentjes look uit een pot gehaald. Ik had ze niet geoogst het jaar daarvoor (volgt U nog?) en ze brachten dus weer een groeicyclus in dezelfde pot door. Ook deze keer – uiteraard, want geen nieuwe pot, geen nieuwe bemesting – gingen ze niet over tot bolvorming. De ganse winter lagen ze ergens achteloos op een schotel in de grote Terra’s Tuinkamer, tot ik ongeveer een week geleden bemerkte dat die teentjes aan het kiemen waren.
IMG_6038
Alle hens aan dek. Tijdens enkele zeldzame “goede” momenten gedurende de voorbije maanden had ik wat “grond” gerecupereerd van uitgeoogste planten.
IMG_6039
Volledig droog, door een zeef om alle ongeregeldheden er uit te halen,
IMG_6040
staan er nu zo’n 3-tal zakken recup-grond te wachten op verdere verwerking.
IMG_6041
De compost is ondertussen meer dan overjaars, maar ik vertrouw nog op zijn kracht. Ik schrobde de nodige plantenbakken en vertrouwde de gekiemde teentjes toe aan hun nieuwe plek.
IMG_6042
En kijk, vandaag – lekker warm daarboven – verrasten ze me met frisgroene hoofdjes die boven de aarde uitkwamen.
IMG_6048
Als het buiten wat warmer wordt, acclimatiseer ik ze rustig aan om ze dan definitief hun buitenstek te geven.

We zijn terug vertrokken…
Wat magie verricht wonderen!!

Angka d’Eez

